tisdag 2 augusti 2011

Är det inte meningen att det sociala skyddsnätet ska skydda oss?

Jag pratade för en stund sedan med en av mina närmsta vänner. Hon sitter i ekonomisk kris tack vare att a-kassan valt att inte betala ut någon ersättning till henne de senaste två månaderna. Pappersarbete förstår du. Detta gör så klart att hennes boende blir osäkert. Räkningarna hopar sig och stressen pressar på. Att hon dessutom är ensamstående mamma gör väl inte saken mer positiv. Det enda hon kan göra är att be socialen om hjälp. Huruvida de bestämmer sig för att hjälpa till eller inte återstår att se. Ingenting är ju dessvärre självklart.

Kanske är jag märklig som tänker mig att det sociala skyddsnätet i vårat land ska fungera. Vi betalar skatt när vi arbetar för att ha en säkerhet om något oförutsett händer. Om vi blir sjuka en lång tid eller arbetslösa av olika anledningar. Många betalar flertalet kronor till a-kassan varje månad för att ha en säkerhet om något händer med arbetet. När det väl händer så fungerar dock skyddsnätet, det vi betalar för, sällan som det ska. Myndigheterna arbetar aktivt för att vi inte ska få ta del av det vi betalat tusenlappar för att ha rätt till.

Bara närmast mig själv har jag vänner som väntat i upp till 6 månader för att få svar från försäkringskassan. Jag själv har fortfarande inte ens sett ett beslut trots att min ansökan lämnades in för 6 år sedan. J-man har inte sett röken av den ersättning han har rätt till de veckor han var arbetslös i slutet av förra året. Varenda krona han betalat a-kassan hade han med andra ord lika gärna kunnat kasta i Göta Kanal. Det hade gjort precis lika mycket skillnad nämligen.

I ett land som är "så bra" som Sverige är så ska man väl ändå kunna förvänta sig att det är just det? Bra. När något händer. Även om man inte knarkar eller på annat sätt missbrukar och är kriminell... De som gör det får nämligen (enligt min erfarenhet) en plats på avvänjning sedan en egen lya och socbidrag utan krav på att söka arbete. Alltid lika spännande när systemet vill straffa de som kämpar hårt men belönar de som inte har lust med livet längre.

Jag vet inte vad du tycker, men jag blir mest trött och förbannad.

1 kommentar:

  1. Håller med dig. Det är sjukt att det är på det sättet! Och det lustiga är att när man blir arbetslös måste man fortsätta att betala till a-kassan om man är med i den. Låter dubbelt i mina öron.

    Det är som jag brukar säga; teorin låter vacker, men i praktiken blir det inte på samma sätt. Känns ibland som att det är mer värt att bara skita i allt och sluta kämpa, för då får man i princip allt serverat. Det är i alla fall vad det verkar som.

    Hoppas verkligen att det löser sig för din vän. Vet själv hur förfärligt det är med att ha ekonomisk kris :-(

    SvaraRadera